Luxuserődítmény az országúton – Renault Koleos teszt
Önnek nem mond semmit az a név, hogy Koleos? Nem baj. Most majd fog! A Renault prémiummodell státuszra törő SUV-ja, az új Koleos messze túlmúlja kevéssé emlékezetes elődjét. Renault Koleos Intens dCi 130 teszt.
Meglepő eredményre jut az, aki a youtube-on keresi a Renault új, felsőkategóriás SUV-ját a Koleos-t. A találati listában ugyanis a Samsung QM6/Koleos név is fel fog bukkanni. Nem véletlenül: a Samsung autógyártó részlege is régóta a Renault csoport része már. Míg azonban a régi Koleos – amely Európában nem talált lelkes fogadtatásra – a Samsung fejlesztése volt, a 2017-es modell már az ősi Renault szövetséges Nissan felsőkategóriás SUV-ja, az X-Trail értékeire épít. Igaz, továbbra is Dél-Koreában készül majd a SUV. A Koleos testvérmodellje pedig Samsung QM6 néven az ázsiai piacra hangoltan aratja babérokat.
És miközben a Renault francia márka, több kontinensen is sikeres modelljei ma már igazi világpolgároknak nevezhetők. Ebben szerepe lehet annak is, hogy maguk a cég vezetői is világpolgárok. A társaság feje, Carlos Ghosn – talán nem függetlenül soknemzetűségétől, brazil-libanoni-francia gyökereitől – könnyedén össze tudta hangolni a Nissan japán munkakultúráját a franciával. Mindeközben pedig a külső megjelenés dizájnjáért felelős alelnök, Anthony Lo Hong Kongban született és a Lotus Cars, az Audi, a Mercedes, a Saab, valamint a General Motors egyre meghatározóbb pozíciói után csatlakozott a Renault csoporthoz. Itt pedig meghatározó szerepe volt az új sikerkorszakot jelentő, emberközpontú fejlesztési koncepció, a Passion for life (Szenvedély az élethez, vagy az élet szenvedélye) szemlélet jegyében fogant modellek megszületésében.
Ennek szellemiségében látott napvilágot az új Koleos is, amely talán robosztus méretei és különösen belső megoldásai miatt sem az a tipikus, finom francia limuzin, de így is kifejezetten elegáns, és több külső jegyénél is érdemes megállni egy pillanatra. Ha kicsit oldalról nézzük a kocsit, úgy érezzük olyan, brutálisan erős, mégis elegánsan áramvonalas autóval állunk szemben, amelyben semmi baj nem érhet minket. Ha még tovább nézzük, de már úgy, mintha nem tudnánk, milyen márkáról van szó, először talán egy X-Trail méretűre nyújtott Qashqai-ra gondolnánk, miközben egy megnagyobbított Kadjar képe is előugrik. A 467 centi hosszú, 184 centiméter széles és 168 centiméter magas Koleos megjelenése az első ajtóig futó fémcsíkkal és az erőt sugárzó kopoltyúval erőteljesebbé téve, igencsak illik az új Renault-vonulatba. Amelyre a lágyan meghajlított övvonal – a terepjárósság érzését erősítő alsó középső fémcsíkos műanyagbetét – és a finoman összekötött hátsó lámpák látványa is utal.
Miközben az erőteljes külső megjelenés mellé elsőre értelmezhetetlen a lágy, bézs fényezés, hamar megértjük milyen kellemes összhangot teremt ez a belső térrel, ahol rögtön visszaköszön a bézs sugallta prémium érzés. A sokszor elcsépelt megoldással szemben itt kifejezetten elegáns a fa díszlécek, a fekete bőr ülés, a varrott bőr és a finom plasztik anyagok együttese, ami már ránézésre is vezetésre invitálják az autó gazdáját. A méretekhez visszatérve: érdemes megjegyezni, hogy a csomagtartó sem apró, 498 literes, ami az ülések ledöntésével 1706 literesre növelhető. Bosszantó tud lenni a nehezen záródó csomagtartó-ajtó, a Koleos-nál a méretek és az ötödik ajtó súlya miatt mindenképp érdemes rászánni a plusz pénzt az elektromosan záródóra.
A belső tér egyszerűen hatalmasnak mondható, ahol természetesen a hátsó ülés utasainak is bőven jut hely. Számukra külön bónusz az: ma még a legtöbb autóban ritka a hátsó USB csatlakozó, amelyből a Koleos-hoz rögtön kettőt is adtak. Amikor azt írtam, hogy a Koleos nem annyira franciás könnyedségű, elsősorban arra gondoltam, hogy a belső tere nem annyira kifinomult, ugyanakkor mindez kifejezetten előnyös a praktikum szempontjából, mert így is elegáns és főként könnyen átlátható.
Alapból jól szól a Koleos-hifi
Erről gondoskodik az újkori klasszikus utastér elengedhetetlen kelléke, a 7 colos fedélzeti komputer, a hozzá társuló, már bizonyított R-Link multimédia. Mindössze annyi szépséghibával, hogy a Renaultnál megszokott és kifejezetten szerethető, állított tablettszerű eszköz – amelyről például a műszerfal színét és skálázását is a magunk kedve szerint állíthatjuk –, itt nem kapott külső peremet, ami kissé megbonyolítja a vezetés közbeni állíthatóságot. Más kérdés, hogy – több minden mellett – a rádiót is vezérelhetjük a többfunkciós kormányról. De a nagyobb poén mégis az, ha a franciásan különleges megoldást kihasználva, a tablet közepén vízszintesen elhelyezkedő csíkba húzzuk a kívánt adót, és akkor rögtön be is jön. Igaz, a középső, Intens felszereltségű tesztautónk nem a Bose rendszert szólaltatta meg – ahogy a tabletből sem a felsőbb kategóriához dukáló 8,7 colos infotainment rendszer járt –, de nyugodtan kijelenthető: ezen a téren – ide sorolható a napfénytető is –, simán spórolhatunk, az élmény így is tökéletesen kielégítő.
Az Utazóhoz a Renault-Nissan jól bevált, gyengébbik 1,6 dCi, 130 lóerős változatával került a Koleos, amely elől MacPherson, hátul többlengőkaros felfüggesztésű, kéziváltós és elsőkerék meghajtású volt: ez az összeállítás egy városi hobbiterepjáró esetében optimálisnak is nevezhető. Igaz, a kisebb autótestekhez szokott motor a Koleos-t nem repítette a zöld lámpáknál, de ez az autó nem is versenyre, hanem kényelmes autózásra született, amikor a kétezres fordulat felett már gondtalanul hátradőlve élvezhetjük a kocsi kényelmét és jó kormányozhatóságát, és a mindehhez társuló, rendkívül visszafogott, 6-6,5 literes fogyasztást.
A Koleos belépő szintje a legalsó ZEN szintű 130 lóerős Energy dCi első kerék meghajtással 8,6 millió, a csúcsmodell 175 lóerővel, 4×4 hajtással, full comfortot ígérő Initiale Paris felszereltséggel 11,7 millió. Tesztautónk az Intens 1,6 dCi 130 lóerővel és többek között holttér figyelővel, automata távolsági fényszóró vezérléssel, 18 colos könnyűfém tárcsákkal, első parkolóradarral, hátsó kamerával, 9,9 millió forintba került.
érsekm
The post Luxuserődítmény az országúton – Renault Koleos teszt appeared first on Az Utazó Magazin.