A luxus kategóriás Crystal Cruises folyami hajót avatott Budapesten. Exkluzív interjú a kapitánnyal

A luxus kategóriás Crystal Cruises folyami hajót avatott Budapesten. Exkluzív interjú a kapitánnyal

Az óceánjárók világában is luxus kategóriás Crystal Cruises a folyami hajózás piacán sem új játékos, de arra most került sor először, hogy Budapesten, magyar „keresztanyával” tartsa meg egy olyan új hajójának keresztelőjét, amelyet magyar kapitány navigál majd.

Nézzük először a tényeket. A folyami hajózásban rejlő hatalmas piaci potenciált már öt hajóval kiaknázó Crystal Cruises legújabb hajója, a Cristal Ravel 135 méter hosszú, 11,5 méter széles és 84 utas befogadására képes. Nem mellékes, hogy – a hajózásban tradicionális rituálénak számító – keresztelőre hozzánk érkezett hajón minden kabint lefoglaltak már, ami annak fényében érdekes igazán, hogy egy tizenhat napos Amszterdam-Budapest közötti út ára – szezontól függően – 10-14 ezer dollárba kerül.

Külön érdekesség, hogy az új hajó kapitánya magyar, akivel Az Utazó exkluzív interjút is készített.

Szilágyi Ferenc a középiskolában, 14 évesen kezdte el hajós karrierjét, majd a Balatonon ismerte meg igazán a szakmát, hogy aztán már folyami hajósként 2000-ben a külföldi nagy folyókon teljesítsen szolgálatot.

Ahogy mondja, a folyami hajózást a kollektíva és a barátságok miatt is választotta, és az elsők között nyílott alkalma arra, hogy Magyarországról Nyugat-Európába induljon dolgozni. Ezután szinte robbanásszerűen kerültek ki a magyar szakemberek Európa nagy folyóira: ez egy komplett generáció – jellemezte a helyzetet –, több százan vagyunk – tette hozzá, megtoldva azzal, hogy a magyaroknak nagy megbecsültségük van szakmai és nyelvtudásuk, valamint a mentalitásuk miatt.

Ami az újgenerációs  Crystal Ravelt illeti, a dízel elektromos meghajtású hajón számtalan – érintőképernyős – műszer szolgálja ki a kapitányt a kormányállásban. Ott vannak például a vészrendszerek, a motorok, a  generátorok visszajelzői, de akár még a kabinok légkondicionálóját is be lehet onnan állítani, miként az összes ballasztpumpát, vízszivattyút és a tankok szivattyúit is a kormányállásból tudja szabályozni a személyzet.

A folyami hajókon nincs robotkormány, mint a tengeri hajókon, van viszont  GPS navigációs rendszer, ami mutatja a hajó helyzetét a folyón, ugyanakkor az irányítás során minden manuálisan történik.

A 44 éves kapitány, aki életének több mint a felét a szakmában töltötte, már 15 éve elérte a kapitányi rangot és több új hajókon is szolgált már, de szavai szerint a mostani keresztelő azért is különleges számára, mert Budapesten történt, ráadásul a keresztanyai szerepre is honfitársunkat, Peller Mariannt kérték fel.

Hogy egy kapitány számára mi a legszebb az európai folyókon? Szilágyi Ferenc erre azt mondja: nincs annál szebb, mint amikor a Margit hídnál völgymenetben  beérkezünk Budapestre – amely a legszebb főváros Európában –, az esti fények pedig ragyognak. Több ezer utasom kifejezetten csak ezért vállalta már a hosszú utazást, és volt, aki egészen Amszterdamból hajózott több napot emiatt.

Forrás