Nagy féket nyomott a koronavírus a közúti közlekedésben
Március egészében közel 30 százalékkal esett vissza az e-matrica rendszerbe tartozó személygépjárművek forgalma a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. adatai szerint. A forgalomcsökkenés mértéke a tehergépjárművek esetében 1 százalékos volt.
A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. adatai szerint az előző év hasonló időszakához képest 2020 márciusában mintegy 30 százalékkal csökkent a forgalom az e-matricát használó gépjárművek (személyautók, buszok, motorok stb.) esetében. A hazai személygépjárműveknél 22, a külföldieknél 50 százalékkal kevesebb áthaladást rögzítettek a NÚSZ fő-, illetve gyorsforgalmi utak portáljaira telepített kamerái. A veszélyhelyzet kihirdetésének hetében (11. hét) 525 ezerrel, a határzár bejelentésének, valamint az iskolák és üzletek zárva tartásáról szóló kormányrendelet megjelenésének hetében (12. hét) 2,5 millióval, a kijárási korlátozás bevezetésének hetében (13. hét) pedig már 3,2 millióval csökkent az e-matricás járművek áthaladásának száma a tavalyi időszakhoz viszonyítva.
Mivel a teherforgalom előtt a határt nem zárták le, idén március egészében a 3,5 tonnánál nehezebb e-útdíjas tehergépjárművek forgalomcsökkenése még mindössze 1 százalékos volt 2019 hasonló időszakához képest. Március utolsó két hetét vizsgálva a kép azonban teljesen más, a visszaesés drasztikus. Március első felében még nőni is tudott a forgalom, március utolsó hetében viszont már 210 ezerrel volt kevesebb a tehergépjárműves áthaladások száma, mint tavaly ilyenkor.
Mindez az útdíjbevételek alakulásában is megmutatkozik. A bevételi szempontból még jól induló március második felében, mindössze két hét alatt 2 milliárd forinttal kevesebb folyt be útdíjból (e-matrica és e-útdíj) az állami költségvetésbe, mint 2019 azonos időszakában. A leglátványosabb visszaesés az e-matrica eladásoknál látható. 2020. márciusban 415 ezerrel kevesebb ilyen jogosultság fogyott, az e-matrica értékesített darabszáma így a tavalyi 57 százalékára zuhant.