Csúcsminőségű a magyar juh- és bárányhús, de azért elkel a reklám
A Juh és Kecske Ágazati Szakmaközi Szervezet küldetésének tekinti a kiskérődző ágazat termékeinek népszerűsítését, a hazai fogyasztás mértékének növelését. A Juh- és bárányhús promóciós nap, amelyet a Juh és Kecske Ágazati Szakmaközi Szervezet és a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózat az Agrárminisztériummal közösen szerveztek, kifejezetten a fogyasztók és a HORECA szektor szereplői számára került megrendezésre.
A rendezvény célja a juh- és bárányhús fogyasztásának ösztönzése, beépítése az étkezési szokásokba, ezzel segítve a sokszínű, egészséges étkezést és a hagyományokból ismert magyar ételek visszaállítását az étrendbe. A rendezvényen bemutatásra kerültek a juh és kecske ágazat magas minőségű termékei és a belőlük készíthető ételek széles választéka. Az egy főre jutó hazai juh- és bárányhús fogyasztás növelésével biztosítható a kiskérődző ágazat több lábon állása, a belföldi értékesítés új piaci lehetőségeket teremt a termelők és feldolgozók számára.
Bátor Árpád, a Juh és Kecske Ágazati Szakmaközi Szervezet elnöke elmondta, hogy a szakmaközi szervezet megalakulása óta kiemelt céljának tekinti a kiskérődző ágazat termékeinek népszerűsítését a hazai fogyasztás növelése érdekében. A promóciós tevékenység két stratégia mentén halad: A prémium kategóriás bárányhúsok népszerűsítését elsősorban a HORECA szektorban végzi a szakmaközi szervezet, míg a felnőtt vágójuhból készített ételeket elsősorban állattenyésztési rendezvényeken, vásárokon népszerűsítik, melynek mindig nagy sikere van a kilátogatók körében. A szakember kiemelte, az egyre szigorodó állatvédelmi törvények nagyon megnehezítik, és megdrágítják az élőállatszállítást, ezért kiemelt fontosságú lenne a hazai vágókapacitás bővítése. A juh- és bárányhús hazai feldolgozásával nem csupán a belföldi igényeket lehetne magas színvonalon kielégíteni, a magasan feldolgozott árukínálattal külföldi piacokat is meg tud célozni a kiskérődző ágazat.
Bátor Árpád elmondta, hogy eddig a juhágazat kisebb mértékben szenvedett károkat az árrobbanás következtében, hiszen a gazdálkodók mostanáig a tavalyi beszerzésű abrak- és szálastakarmányt etették az állatokkal. Az árnövekedés azonban begyűrűzött a kiskérődző ágazatba is, a munkaerőhiány továbbra is nagy kihívást jelent a gazdálkodók számára, az időjárás pedig az ország nagy részén nem kedvez a legelőknek, nagyon alacsony hozamok várhatók az első kaszálásoknál. A szakmaközi szervezet elnöke üdvözli a kiskérődző ágazatban megjelenő állatjóléti támogatást, mely az elkövetkező években jelentősen hozzájárulhat az állomány egészségügyi helyzetének és az ágazat jövedelmezőségének javulásához.
Zászlós Tibor, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara alelnöke és a Magyar Állattenyésztők Szövetségének elnöke a Juh- és bárányhús promóciós nap sajtótájékoztatóján felhívta a figyelmet, hogy Európában a magyar bárány kimagasló értéket képvisel. A nagy külföldi kereslet bizonyítja a magyar bárány átlag feletti minőségét, amelyet fontos megismertetni a hazai fogyasztókkal is, ezért jó kezdeményezésnek tartja a szakmaközi szervezet promóciós kampányát. Zászlós Tibor kiemelte, a kiskérődző ágazat termelési szempontból is különleges helyzetben van, ugyanis az általuk hasznosított gyenge termőterületeken emberi fogyasztásra alkalmas termékeket nem lehet termelni, így összhangban van a juh- és kecsketartás a természettel. A legelőre alapozott bárányhústermelés fenntartható módja az élelmiszerelőállításnak, és a természet védelme mellett különleges gasztroélményt is biztosít a fogyasztóknak – emelte ki a Magyar Állattenyésztők Szövetségének elnöke.
Martin Imre, a Ferdinánd Monarchia Étterem séfje, a rendezvény házigazdája elmondta, hogy a juh- és kecskehús fogyasztása évszázadokra nyúlik vissza a magyar étkezési szokásokban, és nagy értéket képvisel a gasztronómiában. A rendezvényen kóstoltatott ropogós báránysült, burgundi kecske és bárányragu, báránypörkölt juhtúrós sztrapacskával, valamint a fűszeres sült bárányborda mind bizonyíték a juh- és kecskehúsból készült ételek változatos és ízletes elkészítésének. A vendéglátásban a juh- és kecskeágazat termékei kifejezetten keresett ételeknek számítanak, azonban a séf felhívja a figyelmet arra, hogy a fogyasztók megkövetelik a magas minőséget, ezért nagy igény van a HORECA szektor részéről a megbízható, jó minőségű juh és kecske termékekre.