Megfigyelt madarak, királyi óriásbábok és öreg gépcsodák – hétvégi programajánló
A természetbarátok bekapcsolódhatnak a nagy nemzetközi madármegfigyelésbe, Székesfehérváron óriásbábok nyomába eredhetünk, Ferihegyen öreg repülőké és buszoké a főszerep, a kutató éjszakája pedig a tudomány világába repíti el az érdeklődőket.
Királyi óriásbábok a Fűtőerőműben
„Lehet meglepőbb párosítás, mint amit legújabb túránkon kínálunk? Királyaink és ipartörténetünk izgalmas találkozása nem mindennapi élményt tartogat a résztvevők számára.” – írta a Székesfehérvári Programportál, és cseppet sem túloz. A fűtőerőműben kapott ugyanis szállást a 23 királyi óriásbáb, amelyeket itt egyben láthatunk testközelből.
Történetük mellett a program során elkészítésük és mozgatásuk kulisszatitkaiba is belelátunk és kipróbálhatjuk magunkat óriásbáb mozgató munkakörben is. Mindeközben vethetünk egy pillantást a kazánokra, az irányítópultra, sok érdekességet megtudhatunk az egykori turbinacsarnokról és az ipari műemlék jelentőségű erőmű épületéről is.
INFÓ Vezetés időpontja: 2023.09.30. 10:00 Találkozó helye: a SZÉPHŐ bejárata előtt (Király sor 1.) Részvételi díj: 1500 Ft/fő Vezetés időtartama: 1 – 1,5 óra
Indulnak az Európai Madármegfigyelő Napok
A hétvégén rendezik meg a 31. Európai Madármegfigyelő Napokat (EMN): a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület (MME) 17 vármegyében és Budapesten 51 helyszínen várja az érdeklődőket.
Az MME közleménye szerint a programot a Nemzetközi Madárvédelmi Tanács, a BirdLife International indította 1993-ban. Az eseményhez közép-ázsiai partnerek is csatlakoztak, így a hagyományosan október első hétvégéjére meghirdetett rendezvény immáron két kontinens őszi madárvonulásáról gyűjt adatokat a lakosság segítségével. A program magyarországi koordinátora az MME.
Mint írták, az évenkénti összesített eredmények alapján tavaly 32 ország 753 helyszínén több mint 4,6 millió madarat figyelt meg a 19 148 résztvevő. Az EMN játékos verseny is az országok között, ahol a helyszínek, a résztvevők és a megfigyelt madarak száma alapján dőlnek el a virtuális dobogós helyek. Magyarország általában előkelő helyen, az első ötben szokott szerepelni, tavaly két kategóriában is első helyen végzett.
A közlemény szerint az összesített magyar eredmény gyarapításához nemcsak a szervezett helyszíneken lehet hozzájárulni, bárki megszámolhatja a kert, az utca, a közeli park madarait.
A résztvevők számára az a kérés, hogy jegyezzék fel a megfigyelés helyszínéül szolgáló települést és megyét, a résztvevők számát, a megfigyelt madarak összlétszámát, a három leggyakoribb madár nevét és példányszámát, esetleg a ritka vagy érdekes madarak felbukkanását. Ezeket az adatokat kell elküldeni a program honlapjáról letölthető, okostelefonon is kitölthető elektronikus űrlapon vasárnap 16 óráig.
A beküldött részvételi és megfigyelési adatokat az MME munkatársai vasárnap összesítik, majd továbbítják a nemzetközi koordinációs központba. Az összesített eredményről várhatóan október 2-án ad hírt az egyesület.
A hétvégi eseményről az egyesület honlapján lehet tájékozódni, és itt érhető el az elektronikusan kitöltendő és beküldendő elektronikus jelentőlap is. (MTI)
Itt a kutatók éjszakája!
Idén országszerte csaknem kétszáz helyszínen mintegy 2600 programmal várják a tudomány iránt érdeklődőket szeptember 29-én és 30-án, a Kutatók éjszakáján, az ország legjelentősebb tudományos fesztiválján.
Magyarországon először 17 évvel ezelőtt rendezték meg a Kutatók éjszakáját, azóta hagyománnyá vált, hogy szeptember utolsó hétvégéjén kutatóintézetek, egyetemek, könyvtárak, levéltárak, múzeumok, hatósági laboratóriumok nyitják meg kapuikat a nagyközönség előtt, hogy betekintést nyújtsanak a különböző tudományterületek titkaiba – idézte fel Kardon Béla, a Regionális Információs és Fejlesztő Tudásközpont (RCISD) tudományos igazgatója, az esemény főkoordinátora.
Jön az V. Ferihegyi Ikarus Találkozó
Százhúsz autóbusz, köztük számos oldtimer és ritkaságnak számító jármű érkezik az V. Ferihegyi Ikarus Találkozóra, melynek során élménybuszozás, Ikarus-felvonulás, gördülő kiállítás, különleges motorindítás és számos egyéb program várja a látogatókat szombaton és vasárnap az Aeroparkban.
Az Ikarus egyike a magyar ipar világhírű márkaneveinek. Az autóbuszgyár előtörténete 1895-ig nyúlik vissza, de története Ikarus néven csak a 2. világháború után kezdődött meg. Állami vállalatként az 1970-es, 1980-as években meghatározó szerepet töltött be a világpiacon is. A különféle Ikarus autóbuszok a városi és távolsági tömegközlekedés mellett évtizedeken át a ferihegyi repülőtéren is meghatározók voltak – idézi fel az MTI-hez eljuttatott közleményében az Aeropark.
Mint kiemelik, a Légiközlekedési Kulturális Központ, a Volánbusz Zrt., a BKV Zrt., a Közlekedési Múzeum és számos partnere a magyar járműgyártás és közlekedéstörténet meghatározó autóbuszait vonultatja fel a repülőtéri múzeumban. A kiállítás mellett élménybuszozás is zajlik majd az Aeropark és az 1-es Terminál között.
A régi autóbuszok közül a legnagyobb rajongótáborral a legendás és különleges vonalvezetésű “farosok” rendelkeznek, ezért napközben jellemzően Ikarus 55-ösökkel zajlik majd az élménybuszozás, és ilyen járművek teljesítik az ingajáratot az Aeropark és a Népliget között is. Az Ikarus 55 a gyár egyik legismertebb és legsikeresebb távolsági- és turistabusz-típusa volt, melyet 1954 és 1973 között gyártottak – áll a közleményben.
Hétvégére beköltözik az Aeroparkba a Volánbusz által tavaly restaurált, emeletes “Bikarusz” is, amely az 1960-as évek végén két szóló autóbusz összeépítésével jött létre. Mellette a közönség láthat Ikarus 30-ast, amely a gyár legelső típusa volt, érkezik Ikarus 60-as, melyet az első pótkocsis modellként tartanak számon, de megtekinthető lesz az első csuklós modell, sőt jobbkormányos és elektromos autóbusz is szerepel a kínálatban.
A statikus kiállítás mellett szombaton 16.30-tól felvonulással készülnek a szervezők: a hosszú konvoj rendőrségi biztosítással az Aeroparkból indulva oda-vissza végighalad a Vecsés-Ecser összekötőúton, Vecsés főutcáját is érintve.
A járművek túlnyomó többsége kívül-belül megtekinthető lesz, sőt több autóbusz utasterében közlekedéstörténeti kiállítás várja majd a látogatókat.
Emellett az ipartörténeti érdekességekért rajongóknak igazi csemegével is szolgál a repülőmúzeum: a hétvégén minden órában beindítanak egy An-2-es repülőgépből származó 1000 lóerős csillagmotort és egy Boeing 737-es utasszállítóból származó sugárhajtóművet – közölte az Aeropark.