Lengyelország több, mint gondolnád

Lengyelország több, mint gondolnád

 

Hét év szünet után, májusban újraindult a magyarországi lengyel turisztikai képviselet. A varsói központú Lengyel Idegenforgalmi Szervezet a Sport és Turisztikai Minisztérium alá tartozik és összesen 16 képviseletet üzemeltet Európában és azon kívül is.

A magyar képviselet vezetője Farkas Melinda és kollégája Ország Anna november 15-16-án az ország keleti felében jártak, hogy bemutatkozzanak és ugyanakkor megismerjék a régió sajtós és utazási irodás kollégáit. Ezt követte a Járatlan Utakon Fesztivál, amelynek a képviselet fő támogatója volt és több lengyel tematikájú előadással is készültek a programon.

A 2023. november 22-én, a Kozmo Hotelben tartott workshop volt az első hivatalos bemutatkozása a szervezetnek a sajtó és a turisztikai szakma előtt. A rendezvény egy kellemes reggelivel indult, ami után 10.00 órától 6 prezentációt hallgathattunk meg.

Az elsőt a képviselet vezetője, Farkas Melinda tartotta Lengyelország több, mint gondolnád címmel, amely jelenleg Lengyelország mottója/szlogenje. A képviseletvezető előadásában bemutatta, hogy a Lengyelországba irányuló turizmus milyen múltra tekint vissza a 60-as évektől kezdve, Bakonyi Erika 20 éves képviseletvezetői munkája alatt és mi történt azóta, mióta megszűnt a képviselet. Megtudhattuk, hogy a Lengyelországba érkező magyarok száma a pandémia előtt évente 220-250 ezer fő között mozgott és a 2022-es évben újra megközelítette a 200 ezer főt. Az elsődleges és legismertebb célpontjai a magyar utazóknak: Krakkó, Zakopane, Auschwitz és Wieliczka. Közülük kb. minden 5. fő utazik szervezetten, utazási irodával, míg az utasok közel 80%-a pedig egyénileg keresi fel a régiónk legnagyobb országát. Fontos, hogy a jól bejáratott úticélokon túllépjünk, és elinduljunk Lengyelország kevésbé ismert ismert részeire is, Varsóba, Lódzba, Wroclawba, Gdanskba. Ezzel kapcsolatban Melinda ismertette a vonatos, autós, repülős összeköttetéseket Lengyelországgal.

 

Melinda előadásából képet kaphattunk, arról is, hogy a generációk Lengyelországgal kapcsolatos ismerete között egy jelentős űr tátong. Míg a 18-29 évesekben egy hiányos kép él, addig a 35-40 felettiek jól ismerik az országot és a lengyel-magyar barátságot, de arról kevés az információ, hogy az ország az elmúlt 10 évben rohamléptekkel fejlődik és a régió egyik legjelentősebb gazdasági szereplőjévé növi ki magát, annak minden pozitív, kulturális, turisztikai hozadékával együtt, melyet minden odalátogató megtapasztalhat.  Ezért a képviselet legfőbb feladatának tartja a legfrissebb Lengyelországgal kapcsolatos információk megosztását és a folyamatos tájékoztatást. Kiemelt figyelmet szán a szervezet a fiatalok informálásának is a közösségi média felületein, hiszen a jövő az övék, Lengyelország szeretetét és ismeretét át kell adnunk a felnövő generációnak is.

A prezentáció végén a résztvevők megnézhettek egy 10 perces filmet Lódzról, ami a jövőre induló “Szia Lengyelország” youtube csatornán lesz majd látható, ahol kifejezetten magyar érdeklődők számára készült, edukációs rövid, de lendületes filmekben mutatják be az óriási ország városait, régióit, kínálatát, újdonságait és a hamisítatlan lengyel életérzést.

Megújul a szervezet magyar információs oldala a www.lengyelorszag.travel is jövő áprilistól, valamint a résztvevők figyelmébe ajánlotta a poland.travel facebook oldalt, ahol pedig a közösségi felületeken megszokott színes képes, informatív anyagokkal várják az érdeklődőket. Míg 2023 legjobb európai desztinációjának választották meg Varsót, addig Katowice pedig 2024-ben viseli a tudomány fővárosa címet.

Melinda felhívta a figyelmet arra is, hogy fontosnak tartja a LOT-tal, a Lengyel Nagykövetséggel, a Lengyel Intézettel és a Felczak Alapítvánnyal is a jó együttműködést, hisz közös erővel még több emberhez eljuthatnak Lengyelország népszerűsítése során.

A második előadást Antoni Krisztián tartotta a lengyel légitársaság a LOT képviseletében. Előadásából megtudtuk, hogyan és milyen járatokkal juthatunk el Lengyelországba, milyen átszállási lehetőségekkel bír a légitársaság, milyen flottával és új szemlélettel rendelkezik a LOT 2023-2024-re, valamint a varsói Chopin airportról is kedvező képet kaphattunk.

Harmadikként Csomor Márton és Csomor Gabriellát hallgathattuk meg Zakopanéból, akik a Zakopaneinfo.hu oldalt és egy utazási irodát vezetnek. Magyar utasokat kalauzolnak el Zakopane és környékén, szerveznek, terveznek kirándulásokat, és fontosnak tartották ők is elmondani, hogy próbálják a magyar utazóközönség úticéljait kibővíteni Alsó-Sziléziára, Gdanskra és környékére is. Helyi termékekkel is készültek, kóstolhattunk eredeti füstölt sajtot, oscypeket is.

A negyedik előadó Arleta Bzdun az Alsó-Sziléziai vajdaságból érkezett és a régió turisztikai attrakcióiról mesélt. Megtudtuk, hogy a vajdaság több látnivalója 5,5 óra alatt, Wroclaw pedig 7 óra alatt elérhető autóval és az ember mindent megtalál, amit csak szeretne, a tenger kivételével. A régióban számos kastély és vár látogatható, ami pedig egyedi, hogy mindegyikben meg is lehet szállni 50 EUR/fő/éj ártól. Az aktív turizmust keresők számára síelési, kirándulási kerékpározási lehetőségek is várnak, idén a www.mozgasvilag.hu újságírói már élményvideót is készítettek a Klodzko környéki bringaparkok kínálatáról. A térségben több Unesco világörökségi helyszín látogatható, de a helyi termékek (mint a Boleslawieci kerámia) és kulináris finomságokra nyitott érdeklődők is megtalálhatják számításukat. Az előadás végén konkrét útvonaltervekkel, kész programokkal készült Arleta Bzdun a touroperátorok számára.

Az ötödik prezentációt a Hydropolis elnevezésű Wroclawi edukációs központ munkatársai tartották, Tomasz Czerski és Monika Domaradzka. A wroclawi csatornázási művek létrehozott egy olyan központot, amelyben a vízzel kapcsolatos tudást interaktív formában lehet megtanulni iskolai csoportoknak és szervezett csoportoknak is. A hely rendezvényhelyszínként is funkcionál, előadásokat, workshopokat is tartanak, melyek témája a víz, az ökológiai gondolkodás átadása.

A hatodik és egyben utolsó prezentációt a Lublini Turisztikai Hivatal képviselője Anna Tylec tartotta. Előadásából kiderült, hogy Lublin az inspirációk városa, de megtudtuk azt is, hogy a lendületesen fejlődő, de látványos történelmi óvárossal rendelkező város, ahol a nyugati civilizáció találkozik a keleti spiritualitással. A város 2023-ban Európa Ifjúság Fővárosa címet is betöltötte, nem mellesleg Debrecen lengyel testvérvárosa. A lengyel szakember előadásán keresztül bepillanthattunk a régió történelmébe, egyedi gasztronómiájába és igazán lendületesen fejlődő várost ismerhettünk meg, kíváló ár-érték arányú szolgáltatásokkal, mely utóbbi egyébként nem csak a lublini vajdaságra, de az egész országra igaz.

Révész Róbert volt a moderátor, aki korábban már foglalkozott Lengyelország promóciójával a varsói központtal együttműködve, amíg nem működött a Lengyel Idegenforgalmi Szervezet budapesti kirendeltsége.

A prezentációk után az előadókkal lehetett beszélgetni, kérdezni workshop formában, igen élénk diskurzus alakult ki Lengyelországgal és az újonnan bemutatott új desztinációkkal kapcsolatban.

 

A workshop után sorsolás várt a résztvevőkre, 13 ajándékcsomag, köztük három lublini 2 éjszakás szállodai voucherek, helyi termékek, a Ziaja lengyel kozmetikai cég ajándékcsomagjai, LOT-os ajándékok, alsó-sziléziai meglepetések és más izgalmas nyeremények találtak gazdára. A rendezvényt finom ebéd zárta le az ötcsillagos szálloda éttermében.

 

A Lengyel Idegenforgalmi Szervezet azon lesz, hogy az első bemutatkozást további, nagyobb rendezvények kövessék 2024-ben és újabb desztinációkat, útvonalakat, eseményeket mutassanak be a szakma és a sajtó számára is. Lengyelország több, mint gondolnád, érdemes felvenni a bakancslistára a jó ár/érték arány, a lengyel vendégszeretet és a mindent igényt kielégítő változatos és minőségi lengyel kínálatnak köszönhetően.

 

www.lengyelorszag.travel

poland.travel FB oldal

 

 

Forrás