Lakóautódömping kempingszezonra
Itt a nyári kempingszezon, a Toyota legújabb és legrégebbi pickupja pedig egyaránt vendégszereplést vállalt, mint családi szabadidős mindenes.
A közelmúltban négyről ötre bővítette pickupkínálatát a Toyota. Az elsősorban észak-amerikai piacokra szánt Tacoma és Tundra, valamint a világ első számú kompakt platósa, a Hilux mellett régóta ott van a csak bizonyos piacokon kapható, évtizedek alatt szinte semmit nem változott Land Cruiser 70-es széria. Ehhez az illusztris csapathoz csatlakozott 2023 novemberében a délkelet-ázsiai piacokra szánt IMV 0. Az újonc sajátos megjelenése miatt játékteherautónak tűnhet, ám valójában a Hiluxszal közös műszaki alapokra épülő, ahhoz hasonló méretű, de egyszerűbb kivitelű, olcsóbb haszonjármű. Nem véletlenül forgalmazzák egyes piacokon Hilux Champ néven.
Most pont a két legutóbb említett, európai szemmel legegzotikusabb pickup: a kínálat legöregebb és legfiatalabb tagja kapott különleges felépítményt – a Land Cruiser azért, mert már most is tízezrek használják terepkempingezésre (overlanding), a Hilux Champ pedig azért, hogy hasonlóképpen kedvet kapjanak a potenciális szabadidős felhasználók.
A thaiföldi Carryboy komoly tapasztalattal rendelkezik a pickup-alvázra szerelt lakóautó-modulok gyártásában. Míg Európában a dobozos furgonokból szokás hasonló kempingbuszokat építeni, ennek a műfajnak megvan az a tagadhatatlan előnye, hogy a tervezők kezét nem kötik az eredeti karosszéria vonalai és dimenziói. A lakómodul ez esetben 329 mm-rel növelte az eredetileg 5,3 méteres hosszt, a magasság 1735 mm-ről 2540 mm-re nőtt, a szélesség ehhez képest minimális mértékben (1785 mm-ről 2 méterre) gyarapodott.
Az eredmény egy szögletesebb, kevésbé elegáns, ám tágasabb és praktikusabb konstrukció. Ez esetben öt (négy és fél) alvóhely, étkező, kézmosó és fürdőszoba fért el a méretgyarapodással együtt is viszonylag szerény alapterületen. A helyzet iróniája, hogy az egy üléssoros fülke miatt csak ketten utazhatnak a Hilux Champ RV-ban, viszont célhoz érve akár így vendégeket is fogadhatnak az utasok. Ha pedig fogadnak, kínálni is illik őket: erre a célra hűtőszekrényt és mikrohullámú sütőt találunk a kocsiban, ha pedig főzni is szeretnénk, egy külső, kihúzható pult szolgál erre a célra.
A Carryboy Hilux Champ minden földi jóval felszerelhető, beleértve az érintőképernyőről diagnosztizálható és vezérelhető fedélzeti rendszereket, egy valamit azonban nem tudtak megadni a modellnek: az összkerékhajtást. A 2,4 literes dízelmotor ugyanis a Hilux Champ esetében kizárólag a hátsó kerekeket hajtja.
Ezt a kompromisszumot nem kell megkötnie annak, aki Thaiföld helyett inkább Dél-Afrikában keres kempingezésre átépített Toyotát: az Infanta 4×4 Inkunzi ugyanis az állandó összkerékhajtással, felezővel szerelt Land Cruiser 70-es pickupra (vagy gazdaságosabb alternatívaként a Toyota Hiluxra) épül. Míg a Carryboy megoldása a kényelmes, szellős lakótérre összpontosít, az Inkunzi (a szó zulu nyelven annyit tesz, ’bika’) a variálhatóságot, a felszerelések minél hatékonyabb tárolását és a páratlan terepalkalmasságot részesíti előnyben. A hátsó tengely mögött meredeken vágva emelkedik hátrafelé a felépítmény, amely nem nyúlik a fülketető fölé, így mélyen marad a tömegközéppont, és akkor sem akad el az autó, ha bozóton kell átvágni vele.
Belül egy dupla ágyat találunk, méghozzá keresztben – hogy elférjünk, a doboz oldala kihúzható. Az ágy alól hordozható illemhely húzható ki – aki zuhanyozni akar, annak kívül kínál erre lehetőséget az Inkunzi. Szintén a külső felületek mentén elhelyezett, hatalmas tárolórekeszekben kapott helyet minden felszerelés, a konyhától kezdve a csomagtartón át a szerszámos ládáig. Összesen nyolc fedelet számolhatunk össze, mire körbejárjuk az autót; ezeket mind ugyanazzal a kulccsal nyithatjuk, illetve zárhatjuk.
Habár névleg erős a hasonlóság a dél-afrikai és délkelet-ázsiai kempingpickupok között, küldetésüket tekintve a skála két lehető legtávolabbi pontján állnak. A Carryboy-féle Hilux Champ egy magától értetődő, bolondbiztos lakómegoldás, amivel a civilizáció határáig elautózhatunk. Az Infanta munkája ellenben ott érzi jól magát, ahonnan a városnak már a fényei sem láthatók – és mivel Toyota, abban is biztosak lehetünk, hogy azért visszatalál majd oda, amikor véget értek a kalandok.