Százmilliárdnál többet bringáznak össze Európában a turisták

A kerékpáros turizmus évente több mint 44 milliárd eurót termel Európa számára, miközben Európa-szerte egyre több utazó választja a kontinens felfedezését kerékpárnyeregből.
Az egykoron rétegsportnak számító állóképességi sport mára egy egyre növekvő, alacsony környezeti hatású, környezetbarát utazási formává vált, amely mind nagyobb lendületet vesz, mivel Európa egyre fenntarthatóbb mozgási és felfedezési módokat alkalmaz.
Az Európai Kerékpárosok Szövetsége (ECF) szerint a kerékpáros turisták, becslések szerint évente 2,3 milliárd utat tesznek meg az EU-ban, a többnapos kerékpáros kalandoktól kezdve a kényelmes folyóparti túrákig, amelyek messze túlmutatnak a városi ingázáson – írja az EuroNews.
Az európai kerekezés felemelkedése
A kerékpározás szeretete mélyen beágyazódott Európa DNS-ébe. Végül is ez a Tour de France, a Giro d’Italia és a La Vuelta a España kontinense. De a kétkerekű közlekedés közelmúltbeli növekedése nem csak az elit szakaszversenyekről szól. A mindennapi utazók egyre inkább lassú, festői útvonalakon tervezik kerékpáros nyaralásaikat, amelyek magával ragadóbb, környezetbarátabb módot kínálnak a világ felfedezésére.
Az ECF szerint a kerékpáros turizmus ma már évi több mint 44 milliárd eurót termel, és több ezer kisvállalkozást támogat, a vidéki panzióktól a kerékpárkölcsönzőkig. Sok esetben a kerékpárosok segítenek a turizmus kiterjesztésében a szokásos gócpontokon túlra, szezonon túli vagy kiegészítő bevételt hozva a kevésbé látogatott városokba és régiókba. És ha ehhez hozzávesszük a jobb egészségből és az üzemanyag-megtakarításból származó gazdasági előnyöket, az ECF becslései szerint a kerékpározás összesen 150 milliárd eurós hasznot termel Európa számára.
A kerékpáros turizmus előnyei túlmutatnak a gazdaságin. A kerékpározás még rövid utakon is támogatja az Egyesült Nemzetek Fenntartható Fejlődési Céljainak (SDG-k) több célkitűzését, a szén-dioxod-kibocsátás csökkentésétől a fizikai és mentális egészség javításán át az inkluzívabb és hozzáférhetőbb közlekedési rendszerek létrehozásáig. Nem csoda, hogy az utazók a hosszú autóutakat és repülőutakat egyre inkább a könnyű tapintású és a jólétet előtérbe helyező szabadtéri élményekre cserélik.
A bringaút, ami összeköti a kontinenst
Az európai kerékpáros reneszánsz középpontjában az EuroVelo áll, egy kontinensszerte futó, nagy távolságú kerékpárút-hálózat, amelynek célja a fenntartható közlekedés előmozdítása és egy jobban összekapcsolt Európa megteremtése .
Elkészülte után a hálózat közel 61 000 kilométert fog átfogni, a kontinenst 17, az ECF által kidolgozott és koordinált tematikus útvonalon keresztül kötve össze. 2023-ra már több mint 56 000 kilométernyi útvonal volt kiépítve, többnyire kijelölt kerékpárutakon vagy csendes, alacsony forgalmú utakon, amelyeket új, kerékpárbarát sávok tesznek még jobbá.
Minden útvonalnak megvan a maga sajátossága. Az EuroVelo 1, az Atlanti-óceán partvidéki útvonala több mint 10 600 kilométer hosszan öleli át Európa nyugati partvidékét, Észak- Norvégiától az Egyesült Királyságon és Írországon át Franciaországon és Spanyolországon át Portugáliában ér véget.
Új útvonalak új felfedeznivalókkal
Az EuroVelo továbbra is terjeszkedik a kontinensen. 2023-ban az ECF bejelentette az EuroVelo 16 terveit, egy közel 1900 kilométer hosszú ibériai kerékpárútra. 2028-ra az útvonal Liszabont és Pamplonát köti majd össze, Alentejo, Toledó, Madrid és a Pireneusok lábánál haladva.
De más útvonalak is ugyanolyan népszerűnek bizonyulnak. A 10 éves Bay Cycle Way, egy 130 kilométeres út, amely a Barrow-in-Furness-i Walney-szigetet köti össze a Lancaster-i Glasson Dockkal, évente hárommillió kerékpárost vonz alapítói, a Morecambe Bay Partnership szerint.
Most a nemzeti kormányok is fokozzák a beavatkozást. Az Egyesült Királyság februárban közel 355 millió eurós finanszírozást jelentett be Anglia gyalogos, kerékpáros és közlekedésre szolgáló infrastruktúrájának fejlesztésére. A beruházás 480 kilométernyi új útvonalat és biztonságosabb átkelőhelyeket hoz létre, és ingyenes kerékpáros oktatást biztosít több százezer iskolás gyermek számára.
Manchester városa egy lépéssel továbbmegy, célja, hogy az úgynevezett „aktív utazási” útvonalakat széles körben elérhetővé tegye a gyalogos, kerékpáros, buszos és villamosos útvonalakból álló Bee Network hálózatán keresztül. „A tervünk, hogy lakosaink 95 százalékát 400 méteren belül elérhető, kiváló minőségű, aktív közlekedési útvonalakhoz kössük össze, vitathatatlanul a legmerészebb az országban” – mondta Manchester polgármestere, Andy Burnham egy nyilatkozatban.
Ahogy a kormányok kerékpárbarát infrastruktúrába fektetnek be, és egyre több utazó keres értelmes, kevésbé környezeti hatású felfedezési módokat, a kerékpározás egyszerűségével és elérhetőségével tűnik ki. Akár egy hétvégi túráról van szó a Duna mentén , akár egy hónapos utazásról Norvégiából Portugáliába, a kerékpározás egyre inkább turisztikai előnyé és közjóvá válik, amely lehetővé teszi, hogy friss szemmel és kisebb lábnyommal tapasztaljuk meg Európát.
Érsek M. Zoltán
Fotó: Freepik