A magyar nyaralóknak is betesz a Boeing 737 MAX-ok földön maradása
A magyar nyaraló-, charterpiacot is érinti, hogy a Boeing félresikerült 737 MAX modelljei több hónapja nem kapták meg a repülési engedélyt. Csökken a kapacitás, de az áremelkedés nemcsak ennek köszönhető.
Több utas napokban kapta meg a Kartago Tours sms-ét, amelyben tájékoztatják: augusztusi nyaralásuk indulási időpontját keddről péntekre tették át, mert a Smartwings (korábban Travel Service) a Boeing 737 MAX-ok repülési engedélyének hiányában átszervezi kapacitását. De a cseh chartertársaság mellett az egész légipiac számára komoly kihívást jelent, hogy a tavaly év végi indonéziai és az idén márciusi etiópiai tragédiát követően, az úgynevezett átesésvédelmi rendszer (MCAS) szoftverhibája miatt földre kényszerített B737 MAX-ok kiesését pótolja.
– Budapestről két gépünk volt betervezve és az elmúlt hónapok tárgyalásainak eredményeként sikerült ezek pótlása. Igaz, a kapacitás átszervezése miatt előfordulhat indulási időpont módosítás, de a magyar piac vonatkozásában nem csökkentettük a kapacitást és minden aláírt szerződést teljesítünk – fejtette ki Farkas Attila a Travel Service ügyvezető igazgatója. Hozzátéve: a cseh chartertársaság 16 Boeing 737 MAX-al rendelkezik és a kieső gépek pótlása inkább a csehországi piacon okoz nehézséget. És mivel sem Boeing, sem a légügyi hatóság semmilyen prognózist nem ad a típus repülési engedélyének várható megszerzésével kapcsolatban, a közeljövőben ők sem terveznek a B737 Max-ok forgalomba állításával.
– Az egész charter piacon érezhető a kapacitáscsökkentés, ugyanakkor nálunk csak a Travel Service esetében jelentett kihívást a B737 MAX-ok pótlása, amit a Smartwings végül is megoldott. Másik két partnerünk a Tunisair és az egyiptomi charter partnerünk Airbusokkal teljesíti a járatokat – adott helyzetjelentést Füriné Boglárka a Kartago Tours ügyvezető igazgatója. A szakember szerint az elmúlt hónapokban az összes utazásszervező, vagyis tour operator nemcsak Magyarországon, hanem az egész világon jelentős energiákat fektetett a 737 MAX-ok főszezonbeli pótlására. Hozzátette: a Kartago Tours is végül valamivel kevesebb utast tud elvinni mint amennyit szeretett volna, de így is csak óvatosan meri kijelenteni azt, hogy az idén ezért nem lesznek last minute utak.
– Összességében olyan 5 százalékos kapacitáscsökkenés várható a teljes magyarországi charter piacon és mivel emellett egyre inkább előre foglalnak az utasok, főszabályként azt mondhatom, kevesebb komoly akció várható, mint korábban. De a piac, a kereslet-kínálat folyamatosan változik amit az is mutat, hogy van olyan iroda ahol például a görög szigetekre már 80 százalékos a foglaltság, míg másutt bőven akad még hely. Vagy miközben tavaly, bizonyos tunéziai és egyiptomi szállodák már az egész szezonra előre elkeltek, azt is hozzá kell tenni, hogy ezekben az országokban több, mint 150 szállodát kínálhatnak a touroperátorok és mindig lesznek olyan desztinációk, olyan szálláshelyek, amelyek az utolsó pillanatban mégis kedvezménnyel értékesítik a termékeiket. Ugyanakkor ezt csak azok tudják kihasználni, akik az utazás időpontját, a desztinációt és a szálloda, illetve szobatípust tekintve is elég rugalmasak.
Füri Boglárka ugyanakkor azt látja, hogy az átlagárak egyértelműen emelkednek. Amiben a folyamatosan növekvő utazási kedv mellett a beszerzési költségek emelkedése, valamint a forint árfolyamgyengülés is szerepet játszik.
– Az elmúlt évhez képest minimum 10, de van olyan desztináció, ahol 20 százalékkal lesznek drágábbak az utak – folytatta elemzését. Kifejtve: az irodák és az utasok helyzetét egyaránt megnehezíti, hogy egy év alatt 312 és a 330 forint között rallizott a forint-euro árfolyam. Emellett jelentős változás, hogy miközben az utazási szerződések alapján az irodák korábban minden gond nélkül érvényesíthették a hatósági és üzemanyag árak emelkedést, a tavaly nyáron életbe lépett jogszabály teljesen új helyzetet teremtett. Erre már csak akkor kerülhet sor, ha az utazási szerződésben az utazási iroda azt is vállalja, hogy az esetleges árcsökkentést is érvényesíti az utas felé. Mivel ez még tovább bonyolítaná a helyzetet, a Kartago Tours – több irodához hasonlóan – ezt a lehetőséget kivette az utazási szerződésből.
Érsek M. Zoltán
MAX-imális piaci kihívás A B737 MAX-ok műszaki problémája minden olyan légitársaságot nehéz helyzetbe hozott, amely az amerikai repülőgépgyártó legújabb gépeivel szerette volna megújítani a flottáját. Igaz a típus kiesése leginkább az amerikai légitársaságoknak okoz fejfáját, de azért Európában is érezteti a hatását. Például az airlines.de hírei szerint a LOT, öt Boeing 737 MAX-ot tart a flottájában és kapacitáshiány miatt például Németországban heti két Nürnberg-Varsó járatot törölt. Az izlandi Icelandaair a nyári menetrendben németországi járatainak egyharmadát bonyolította volna le a Max-okkal. A kiesett kapacitás pótlására lízingeltek már 2 gépet, de egy harmadikra is szükségük lenne. A Norwegian nyáron a Németországba tartó járatainak 20 százalékát repülte volna Max-okkal. Igyekeznek lízingelni, de nincs elég ajánlat a piacon. Ezért nem tudják a kiesett gépeket teljes egészében pótolni, amiért folyamatosak a járattörlések. Európában egyébként a menetrendszerinti légitársaságok közül a Norwegian flottájában van a legtöbb MAX: 56 gépet számláló flottájából 6 darab. További 92-re van megrendelése! A Die Welt ugyanakkor arról ír, hogy a német légitársaságok közül a TUI-konszern charter cégét, a Tuifly-t érinti a legérzékenyebben a repülési tilalom: 37 darabos flottájában 6 MAX van. A légitársaság lízinggel próbál úrrá lenni a helyzeten, de nem sikerült beszerezniük a szükséges számú gépet. A társaság a lízingköltségek és a járatkiesések miatt 200 millió euró extra kiadással számol szeptember végéig. A magyar piacot ugyanakkor nem érinti a TUI globális problémája, mert Budapestről egy járatuk üzemel és ahogy Taskár Tamás a TUI Magyarország értékesítési vezetője elmondta, az Onur Air, az Antalyába induló járatát nem B737 MAX-al, hanem A320 -al üzemeli. émz-petrus.sz