Egy újabb felmérésen előkelő helyen a magyar főváros
Az utazási kedv világszerte magabiztosan növekedett az elmúlt évtizedben, 2009 óta kiugró arányban, 76 százalékkal emelkedett világszerte a külföldre utazók száma. Ebből pedig Budapest sokat profitált – derült ki a Mastercard legnépszerűbb úti célokat listázó felméréséből.
Magyarország, és azon belül is Budapest népszerűsége az átlagosnál jóval dinamikusabban növekedett: az ide a látogatók száma mintegy kétszeresére nőtt 2009 óta. Míg 2009-ben 3,6 millióan jöttek Budapestre, 2017-ben már 6 millióan, 2018-ban pedig majdnem ennek duplája, 7,1 millió vendég érkezett hozzánk. (Nemrég írtunk arról, hogy Budapest jól szerepelt az Economist felmérésén is.)
A Mastercard jelentése szerint egy év alatt a legalább egy vendégéjszakát itt töltő utazók száma 7,8 százalékkal, az elköltött összeg pedig 7,3 százalékkal emelkedett. Így Budapest Európában a hetedik leggyorsabban növekedő úti cél lett 2018-ban. A vendégek átlagosan 5 éjszakát töltenek a magyar fővárosban.
A Mastercard Global Destinations Cities Index nevű kutatása a világ 200 leglátogatottabb városát rangsorolja minden évben, amit a külföldi szállóvendégek létszáma, az eltöltött éjszakák száma és az utazók költései alapján állítanak össze. Az éves lista mellett idén az elmúlt évtized eredményeit is értékelték.
A Mastercard rangsorának élén idén ismét Bangkok áll: a thai fővárosba több mint 22 millióan látogatottak el, a második-harmadik helyen pedig Párizs és London végeztek valamivel több mint 19 millió látogatóval. A top 10-ben szereplő városok közül egyedül Londonba utaztak kevesebben, itt 4 százalékkal esett az oda érkező vendégek száma.
Ha a szállóvendégek költését nézzük, Dubai magasan vezeti a listát, ebben a városban naponta 553 dollárt költenek átlagosan a külföldiek. A szaúd-arábiai Mekka tartja tavalyi 2. helyét, Bangkok pedig a 3. ezen a listán.
Az összesített lista első 10 helyezettje (Nemzetközi szállóvendégek száma 2018-ban):
- Bangkok 22,78 millió
- Párizs 19,10 millió
- London 19,09 millió
- Dubai 15,93 millió
- Szingapúr 14,67 millió
- Kuala Lumpur 13,79 millió
- New York 13,60 millió
- Isztambul 13,40 millió
- Tokió 12,93 millió
- Antalya 12,41 millió
Budapest a 25. a listán 7,10 millió szállóvendéggel
Városok toplistája az utazók napi költése alapján (milliárd dollár)
- Dubai 30,82 milliárd
- Mekka, Szaúd-Arábia 20,09 milliárd
- Bangkok 20,03 milliárd
- Szingapúr 16,56 milliárd
- London 16,47 milliárd
- New York 16,43 milliárd
- Párizs 14,06 milliárd
- Tokió 13,77 milliárd
- Palma, Mallorca 12,69 milliárd
- Phuket, Thaiföld 12,01 milliárd
Budapest a 44. listán 3,67 milliárddal
A Mastercard jelentéséből három jelentős trend rajzolódik ki: egyrészt az utazási kedv átfogó növekedése világszerte, másrészt a nagyvárosok dominanciája az úti célok tekintetében, végül az ázsiai csendes-óceáni térség népszerűségének növekedése. 2009 óta minden vizsgált országban átlagosan évi 6,5 százalékkal nőtt az oda érkező külföldi vendégek száma, akik évről-évre többet is költöttek 7,4 százalékkal.
Bár a kisvárosok idegenforgalma is jelentős mozgást mutatott, a top 10 legnépszerűbb úti cél mégis nagyrészt változatlan maradt: London, Párizs, és Bangkok 2010 óta áll az első három helyen, ebből Bangkok az utóbbi hét évben hatszor lett a legnépszerűbb város.
A legdinamikusabb növekedést az ázsiai csendes óceáni térségében fekvő városok mutatták: 2009 óta éves szinten 9,4 százalékkal emelkedett az ide utazók száma. A második helyen Európa áll, ahol ugyanez az arány 5,5 százalék.